Blog

URL چیست؟

توسط طراحی سایتدر 4 نوامبر 2020

URL چیست؟

URL چیست؟ آیا تا به حال به نوار آدرس بالای صفحات مرورگر وب خود توجه نموده اید؟

این نوار آدرس برای هر صفحه از وب دارای مقدار منحصر به فردی است که به آن URL می گویند.

برخی از افراد معتقدند URL مطلب روشنی است و نیاز به توضیحات بیشتر ندارد.

به عبارتی آن ها باور دارند همین که شخصی بتواند آدرس سایت (URL) مورد نظر خود را یافته و به آن وارد شود،

با معنای آن آشنایی دارد و نیاز به آموزش بیشتر نیست. اما متخصصان و کسانی که اطلاعات بیشتری در حوزه IT دارند،

مدام از نکات و جزئیات فراوان URL سخن می گویند و معتقدند می توان در باب این موضوع یک کتاب نوشت.

در این مقاله قصد بررسی جزئیات مربوط به URL را داریم و کمی نکات موثر در سئو را بازگو می کنیم. با ما همراه باشید.

تعریف URL :

اصطلاح URL مخفف عبارت Uniform Resource Locator می باشد. معنای معادل این عبارت روشی هماهنگ و یکپارچه،

برای تعیین محل منابع در فضای دیجیتال یا نشانی وب نام دارد. منظور از منابع فایل های مختلفی همچون عکس،

فیلم، متن ساده، فایل قالب بندی یک سایت (CSS)، یک برنامه (مثلاً php) و … است.

اگر فراتر برویم منابع می توانند به پاسخ یک سوال مشخص از یک پایگاه داده نیز اشاره داشته باشد.

URL در حقیقت متنی قابل خواندن برای انسان است که مکان یک منبع را به روی اینترنت مشخص می کند.

ضمن اینکه روش دست یابی به این منبع را هم نشان می دهد که به آن پروتکل می گویند.

بخش های اصلی در ساختار URL چیست ؟

پروتکل :

این بخش روش ارتباط برقرار کردن میان مرورگر و سرور را تعیین می کند. پروتکل قوانین و مقررات مرتبط با رفع خطاها،

امنیت، Syntax و … را مشخص می کند. برخی از پروتکل ها عبارتند از HTTP، HTTPS، FTP، Mailto و Telnet.

در آدرس مورد بررسی ما پروتکل نشان دهنده راه HTTPS می باشد.

دامنه :

دامنه در واقع همان آدرس IP است که در هر URL مورد نظر است. این بخش آدرس مقصد کلی کاربر را نشان می دهد.

دامنه ها توسط سیستم DNS (که مخفف عبارت Domain Name System است.) به روی یک آدرس IP قرار می گیرند.

هر مرورگر برای دستیابی به IP مورد نظر کاربر از یک جستجوگر DNS بهره می جویند.

در این مثال www.websazangroup.ir نام دامنه وبسایت شرکت وب سازان می باشد.

دامنه سطح بالا :

دنیای وب برای دسته بندی وبسایت ها از دامنه سطح بالا (Top-Level domain) استفاده می کند.

برای مثال gov. برای وبسایت های دولتی به کار می رود. وب سایت های آموزشی از edu.

در سایت های آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد. TLDهایی همچون com. و ir. (مخصوص وب سایت های ایران)،

نیز وب سایت های عمومی را دسته بندی می کنند. همانطور که می بینید آدرس مورد نظر ما،

در حوزه وب سایت های عمومی با .com قرار می گیرد.URL می تواند بخش های فرعی دیگری داشته باشد،

که برای آدرس دهی فایل ها و منابع مختلف درون سرور مورد استفاده قرار می گیرند.

Subdomain یکی از این بخش ها است. برخی وب سایت بخش های مختلفی دارند ،

که آن ها را به کمک subdomain از یکدیگر جدا می سازند. در آدرس en.example.com عبارت en ،

نشان از ساب دامین داشتن وبسایت است و زیر مجموعه دامنه اصلی قرار می گیرد.

در مثال ما انتهای نام آدرس وب عبارت /مقالات قرار گرفته است که به آن آدرس داخلی می گویند.

آدرس های داخلی همانطور که از نامشان پیداست نشان از وجود صفحات،
و فایل های درونی یک وبسایت دارند و کاربر را به سوی آن ها هدایت می کنند.

URL چگونه بر روی سئو تأثیر می‌گذارد ؟

گوگل برای رتبه دهی به وبسایت ها از سیگنال ها و معیارهای متعددی بهره می گیرد.

شاید برایتان جالب باشد که برخی از این معیارها مرتبط با URL شماست.

از این جهت آدرس سایت می تواند به صورت مستقیم بر سئو آن تاثیرگذار باشد.

البته ممکن است عواملی همچون تجربه کاربری نیز سئو وبسایت را به صورت غیرمستقیم تحت تاثیر قرار دهد.

  • وجود HTTPS درون URL
  • استفاده از کلیدواژه های مرتبط درون آدرس سایت
  • محتوای صفحه را به اطلاع کاربر برسانید!
  • لینک های تمیز در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید!

 

تاثیر URLهای دانامیک و استاتیک در سئو چیست ؟

منظور از URL داینامیک، آدرس هایی است که درون یک پایگاه داده (سرور و یا CMS وب سایت) ذخیره می شوند ،

و زمانی که کاربر به جستجوی مطلبی می پردازد، براساس نیاز کاربر ساخته می شوند.

این URLها امروزه توسط گوگل به راحتی شناسایی می شوند و مشکلات گذشته را ندارند.

اما نکته مهم توجه به عدم تکرار بودن آن ها در حجم بالای صفحات وب سایت است.

تصور کنید یک وب سایت خبری از URLهای داینامیک استفاده می کند و ممکن است بیش از هزار صفحه خبر داشته باشد.

ممکن است برخی از این URLها تکرار و یا بسیار مشابه به هم ایجاد شوند. در چنین مواردی استفاده از آدرس وب های داینامیک،

به سئو سایت لطمه وارد می کند و توصیه می شود از آدرس های استاتیک استفاده گردد.

بهتر است برای اینکه URLهای داینامیک ظاهری بهتر پیدا کنند و به صفحاتی سازگار با سئو،

و رفتار کاربر تبدیل شوند از یک موتور بازنویسی (Rewrite Engine) بهره ببرید.

سخن پایانی :

آموختیم URL از بخش های متعددی ساخته می شود که هر یک از آن ها می تواند در دسته بندی،

و رتبه بندی وب سایت تاثیرگذار باشد. ضمن اینکه برخی در رابطه با کاهش اثرگذاری برخی روش ها در سئو سایت نیز صحبت نمودیم.

اما باید توجه داشته باشید استفاده از یک URL صحیح و تمیز کمک می کند افراد بهتر شما را بیابند ،

و سیگنال های مثبت به سوی گوگل ارسال کنند.چراغ راه شما برای بهبود سئو وب سایت، کاربرپسند بودن است.

باید بکوشید در هر بخش از سایت خود نظر کاربران را جلب نمایید و از نتایج شگفت انگیز این روش لذت ببرید.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    question