KPI چیست
KPI چیست
KPI چیست KPI به معنای شاخص عملکرد کلیدی یک ارزش قابل اندازهگیری میباشد که نشان میدهد،
چگونه یک شرکت به اهداف کلیدی کسبوکار رسیده است. سازمانها از KPI در سطوح مختلف استفاده میکنند،
تا موفقیتشان را در رسیدن به اهداف ارزیابی کنند. KPI های سطح بالا ممکن است بر عملکرد کلی کسبوکار تمرکز کنند،
در حالی که KPI های سطح پایین ممکن است بر فعالیت بخشهایی مانند پشتیبانی، بازاریابی فروش و غیره تمرکز داشته باشند.
چه چیزی باعث میشود KPI موثر باشد ؟
اکنون که ما میدانیم KPI به معنای شاخص عملکرد کلیدی است باید ارزشمندی آن در عمل را نیز ببینیم.
اکثر مواقع سازمانها به طور کورکورانه KPI های شناخته شده یک صنعت را میپذیرند ،
و سپس تعجب میکنند که چرا بر کسبوکارشان اثر نمیگذارد و هیچ تغییرات مثبتی ظاهر نمیشود.
یکی از مهمترین مواردی که اغلب نادیده گرفته میشود جنبههایی از KPI است که نوعی از ارتباط هستند.
به این ترتیب این جنبهها با قواعد یکسان اما با شیوههای بهتر ارتباطی نسبت به انواع دیگر ارتباط عمل میکنند.
اطلاعات روشن و مرتبط بسیار بیشتر احتمال دارد که تاثیرگذار باشند.
تیم شما باید به منظور توسعه یک استراتژی برای شکل دادن KPI با اصول اولیه شروع کند، اهداف سازمان خود را درک کند،
چگونگی برنامهریزی شما برای رسیدن به این اهداف را بداند و بداند که چه کسی میتواند طبق این اطلاعات عمل کند.
این باید یک فرایند تکراری باشد که شامل بازخورد تحلیلگران کسبوکار، مدیران بخش و مدیران عامل باشد.
همانطور که این ماموریت عملی میشود شما درک بهتری از فرایندهای کسبوکار با شاخص اندازهگیری KPI ،
و همچنین با کسی که باید این اطلاعات را با او به اشتراک بگذارید خواهید داشت.
نحوه تعریف یک KPI :
تعریف KPI یا شاخصهای عملکرد کلیدی میتواند یک کار پیچیده باشد. عملیترین کلمه در KPI همان «Key» یا کلیدی است.
زیرا هر KPI باید به یک نتیجه خاص کسبوکار با اندازهگیری عملکرد مربوط باشد.
KPIها اغلب با معیارهای کسبوکار اشتباه گرفته میشوند. اگرچه اغلب در همان رویکرد استفاده میشوند اما KPI ها ،
نیاز به تعریف با توجه به اهداف مهم و حیاتی کسبوکار دارند.
نحوه تعریف KPI در اینجا به صورت زیر میباشد:
افزایش درآمد فروش به میزان 20 درصد در سال جاری.
دستیابی به این هدف به کسبوکار اجازه سودآوری خواهد داد.
پیشرفت به منظور افزایش درآمد اندازهگیری میشود.
استخدام کارکنان فروش اضافی، ارتقاء مشتریان موجود برای خرید بیشتر محصول.
مسئول این معیار مسئول دفتر فروش است.
درآمد سال جاری 20 درصد افزایش خواهد یافت.
به صورت ماهانه بررسی خواهد شد.
MART KPI چیست ؟
یکی از راههای ارزیابی ارتباط یک شاخص عملکرد استفاده از شاخص SMART میباشد.
این کلمه مخفف کلمات Specific (خاص) ، Measurable (قابل اندازهگیری) ، Attainable (قابل دستیابی) ،
Relevant (مرتبط یا وابسته) و Time-bound (محدودیت زمانی) میباشد.
انواع رایج KPI :
در حال حاضر چندین نوع KPI برای مدیران وجود دارد تا با توجه به نیاز و برنامهریزیهای شرکت و سازمان خود ،
بتوانند انتخاب کنند چه زمانی و چگونه از آنها استفاده کنند.متداولترین روش برای تسهیل فرآیند تصمیمگیری کارت امتیاز متوازن است.
این کارت امتیاز توانایی ادغام اقدامات استراتژیک عملیاتی و سازمانی در یک شرکت را دارد ،
و همچنین اجازه میدهد تا استراتژیهای کسبوکار تعریف شده، مدیریت کسبوکار،
مدیریت خدمات و تمرکز بر کیفیت کلی به درستی پیش رود.
برخی از انواع اصلی KPI یا شاخصهای عملکرد کلیدی عبارتند از:
زمان بازار: که مربوط به زمان راه اندازی یک محصول از ایده تا فروش است.
زمان بین شروع و اتمام فرایند تولید: طول زمانی که به یک فرایند اختصاص داده میشود.
سهام خارج: تعداد دفعات یا روزهایی را نشان میدهد که یک محصول در تعادل صفر سهام قرار دارد.
سهم بازار: اشاره به سهم بازار توسط یک محصول در طی یک دوره دارد.
بیهودگی: محاسبه درصد زمانی که یک واحد تولیدی یا یک تیم تولید نمیکند.
گردش موجودی: رابطه مستقیم بین مصرف (یا خروجی) و تعادل میانگین در سهام.
حجم معاملات: نرخ جایگزینی کارمندان که مربوط به تفاوت عددی بین پذیرش و اخراج است.
متوسط فروش: مجموع درآمد تقسیم بر فروش کل.
همچنین برخی انواع KPI ها وجود دارند که به طور اختصاصی و انحصاری توسط شرکتهایی که در تجارت آنلاین،
به عنوان تجارت الکترونیک یا بازاریابی شبکههای اجتماعی فعالیت میکنند استفاده میشود که شامل موارد زیر میباشد:
نرخ تبدیل: مجموع فروش تقسیم بر کل بازدیدهای سایت.
میزان جستجو: درصد تعداد بازدیدکنندگانی که به یک صفحه از وبسایت شرکتی دسترسی پیدا کردهاند،
و بلافاصله بدون اینکه به صفحه بعدی بروند از سایت خارج شدهاند.
شاخص تعامل کاربر: تعداد کل بازدیدکنندگان که در تعامل با صفحه هستند تقسیم بر تعداد کل بازدیدکنندگان مطلق.
شاخص تاثیر اجتماعی: این شاخص به طور گستردهای در توییتر و فیسبوک مورد استفاده قرار میگیرد،
که مجموع امتیازات و یا سهام تقسیم بر تعداد کل پستهای منتشر شده میباشد.