Blog

پرتال چیست؟

توسط طراحی سایتدر 2 نوامبر 2020

پرتال چیست؟

پرتال چیست؟ پرتال (web portal) یا درگاه وب طراحی خاصی از وب سایت بوده که داده ها و اطلاعات را از منابع گوناگون در یک

فرم واحد جمع آوری می کند.

اطلاعاتی نظیر ایمیل ها، سامانه های ارتباطی، سامانه های تجاری، سامانه های اطلاع رسانی، ابزار مدیریت و

پیکربندی پرتال، ویژگی ها و امکانات شخصی سازی، سامانه های توسعه کاربرد، ابزارهای مدیریت امنیت،

موتورهای جستجو و غیره.

معمولا هر منبع اطلاعاتی فضای اختصاصی خود را داشته که اطلاعات را در آنجا نمایش می‌دهد و به آن

پرتلت (portlet) می گویند.

پرتلت ها اجزای نرم افزار در رابط کاربری بوده که قابل جابجایی و مدیریت هستند و در یک وب سایت یا پورتال

سازمانی استفاده می شوند.

معنای لغوی پرتال :

پرتال چیست؟ کلمه portal در فرهنگهای لغت فارسی به معانی مدخل، دریچه و درگاه ترجمه شده است.

پورتال (پرتال) با وب سایت تفاوت های عمده دارد.

اگرچه هم پرتال و هم وب سایت از طریق وب با کاربران تعامل دارند اما یک پرتال درگاهی برای سازماندهی و

مدیریت اطلاعات و اسناد سازمانی و حتی درون سازمانی می‌باشد.

مشاپ ها (mashup) و پرتال‌های اینترانتی هم از انواع پرتال هایی بوده که داشبوردی برای مدیران اجرایی یک

سازمان به شما می آید.

در مفاهیم وب، مشاپ ها، وب سایت ها یا برنامه‌های کاربردی بوده که از ترکیب امکانات و سرویس‌های موجود

چند سرویس دهنده ایجاد می شوند.

در واقع یک مشاپ در پرتال، داده ها و سرویس‌های چند منبع را به صورت یکپاچه کنار هم قرار می دهد.

mashup ها روز به روز به تناسب تعدد سرویس های موجود در منابع مختلف خدمات کامل تری ارائه می دهند.

یک پرتال می تواند با استفاده از api یک موتور جستجو کاربر را محدود کرده که به جای جستجوی extranet و

خارجی یک جستجوی intranet یا داخلی انجام داده و تنها روی دامنه پرتال سازمانی ما جستجو کند.

جدا از این قابلیت معمول موتورهای جستجو یک پرتال وبی می‌تواند سرویس هایی مثل ایمیل، اخبار،

نقل قول های سهام، ثبت نام دانشگاهی و انتخاب واحد و همچنین اطلاعات دیتابیس ها و حتی محتوای

سرگرم کننده داشته باشد.

پرتال ها راه را برای شرکت ها و سازمان ها فراهم می کنند تا با کنترل دسترسی و رویه ها برای برنامه های

کاربردی متعدد و پایگاه های داده یک تجربه کاربری و حس خوب به کاربر انتقال دهند.

ویژگی های موجود ممکن است محدود به این باشد که آیا دسترسی توسط یک کاربر مجاز و تأیید شده

(کارمند، عضو) و یا بازدید کننده سایت ناشناس است.

مثال‌هایی از پرتال های عمومی می تواند شامل پرتال و سامانه های جامع دانشگاهی، پرتال بیمه،

شرکت های سهامی و سازمان های بزرگ، یاهو، وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی مثل ناجا، تامین اجتماعی

و دیگر سازمان ها باشد.

تاریخچه پرتال ها :

در اواخر دهه ۹۰ با زیاد شدن مرورگرها و فراگیر شدن اینترنت پرتال ها وبی مشهور شدند و پرتال ها تبدیل به

روشی کارساز برای بدست آوردن سهم بیشتر از کاربران اینترنت شدند.

نقطه شروع خیلی از کاربران اینترنت پرتال های مختلف مثل یاهو یا aol بود که صفحه خانه مرورگر آنها روی این

پرتال‌ها تنظیم می شد.

سرویس های کلیدی مانند اخبار، ایمیل، قیمت سهام، گزارش های آب و هوا و جستجو در قالب پرتلت نمایش

داده می شدند.

سازه اطلاعات سامان نیز با پرتال سازمانی سامان در اوایل دهه سال ۲۰۰۱ با تمرکز ویژه بر طراحی پرتال های

سازمانی و خدمات الکترونیک فعالیت خود را آغاز کرد و تا کنون بیش از یک صد و پنجاه پروژه وب بنیاد براساس آخرین

متد نرم افزارهای سازمانی و پورتال های enterprise تولید کرده است.

در واقع پرتال یک چهارچوب نرم افزاری بوده که با کنار هم قرار دادن سرویس ها و اطلاعات مختلف تحت یک وب سایت

جامع خدمات مختلف ارائه می‌دهد.

یکپارچه سازی سیستم مختلف مثل مالی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت ارتباط با مشتری، مدیریت ارتباط با شرکا،

مدیریت اسناد، مدیریت زنجیره تامین، حسابداری، انبارداری، برنامه تولید، اطلاع رسانی و …همه باهم در یک

پرتال درسطوح کاربری مختلف ارائه می‌شود.

بنابراین جریان سازمانی و اطلاعاتی یک سازمان به صورت کاملا خودکار و ساختاریافته عمل کرده و تمام مراحل و

عملکرد واحدهای مختلف برای مدیران، قابلیت نظارت خواهد بود.

یک پرتال بر روی اینترانت داخلی سازمان و شرکت ها هم مستقر شده و سرویس های مختلف در سطوح کاربری

متفاوت برای مشتریان، همکاران، کارمندان و مدیران قرار خواهد گرفت.

بنابرین می توان ویژگی‌های اصلی هر پرتال را به این صورت دسته بندی کرد:

احراز هویت منحصر به فرد،

اطلاعات و داده های هدف دار،

در دسترس بودن اطلاعات،

تجمیع اطلاعات و جریان های کاری،

مدیریت محتوا،

امنیت، مدیریت کاربران،

گروه‌های کاربری و نقش‌ها،

یکپارچه بودن با سامانه های بومی یک سازمان،

ایمیل سازمانی،

اتوماسیون اداری و … بخشی از قابلیت‌های یک پرتال هوشمند به سازمان شما می باشند.

 

پرتال سازمانی چیست ؟

پرتال سازمانی وبگاه یا درگاهی اینترنتی در قالب چهارچوبی (framwork) یکپارچه برای مدیریت اطلاعات، افراد،

فراینده ها در داخل یا خارج از مرزهای یک سازمان می باشد.

فرق وب سایت با پرتال چیست ؟

یک وب سایت طراحی متفاوت و معماری ساده تری نسبت به پورتال دارد. وب سایت ها می توانند حاوی مقادیر زیادی

اطلاعات بوده اما این اطلاعات همراه با گروه های کاربری و جریان های کاری (گردش کار) در قالب سرویس های

محتوایی و سرویس های کاربردی ارائه می شود.

وب سایت چیست ؟

مجموعه ای از صفحات وب که که بر روی یک سرور قرار دارند و مجموعه ای از اطلاعات شخص، گروه یا یک سازمان را

به کاربر ارائه می دهند.

دسته بندی پرتال ها (پورتال)

وب پرتال ها معمولا به دو نوع افقی و عمودی تقسیم می شوند:

پرتال های افقی به عنوان پلتفرمی استفاده شده که در شرکت های مشابه هم چه در زمینه صنعت یا تولید بوده.

پورتال افقی در برگیرنده اطلاعات و سرویس های مختلف است.

پرتال های عمودی که vortal نامیده می‌شوند نیز بر روی یک قسمت یا صنعت تمرکز داشته.

این پرتال ها با تمرکز بر روی سرویس های خاص پاسخگوی گروهی خاص مثل بیمه، دانشگاهی، صنعتی، بازرگانی

و خدماتی نیز می باشد.

انواع پرتال چیست ؟

پس از تعریف پرتال سازمانی نوبت به بررسی انواع پرتال می رسد:

انواع پرتال چیست؟

وب پرتال های شخصی:

وب سایتی که در آن شخص نوع فعالیت، نمونه کارها و رزومه خود را به اشتراک گذاشته و می تواند دارای یک

وبلاگ نیز باشد و لینک پروفایل سوشال مدیای فرد در این پرتال قرار می‌گیرد.

وب پرتال های دولتی:

شروع پرتال سامان زمانی بودکه حکومت‌ها و دولت‌های مختلف درپی ساخت پرتال های خدماتی برای شهروندان بودند.

بطورمثال پرتال شهرداری‌ ها ، مراکز دانشگاهی، پرتال وزراتخانه ها، پرتال جامعه سازمانها، سامانه تامین اجتماعی و …

وب پرتال های فرهنگی:

پرتال مجموعه های فرهنگی مثل گالری ها، کتابخانه‌ها، موزه‌ها. این نوع پورتال نقطه دسترسی به محتوای فرهنگی وب

نامرئی را فراهم می کند که ممکن است توسط موتورهای جستجوی استاندارد نمایه (ایندکس) نشود.

مجموعه های دیجیتالی می توانند شامل کتاب ها، آثار هنری، عکاسی، مجلات، روزنامه ها، موسیقی، ضبط صدا، فیلم،

نقشه ها، روزنامه ها و نامه ها، وب سایت های آرشیو شده و همچنین متادیتای توصیفی مربوط به هر نوع کار فرهنگی

باشند، این پورتال معمولا بر اساس یک گروه خاص ملی یا منطقه ای از موسسات است.

وب پرتال های شرکتی:

اینترانت های سازمانی در طول دهه 1990 شایع شد. با توجه به حجم و پیچیدگی اینترانت ها، وب مسترها با افزایش

محتوا و چالش های مدیریت کاربران مواجه شدند.

دیدگاه تلفیقی از اطلاعات شرکت کافی نبود؛ کاربران می خواستند شخصی سازی و سفارشی سازی شوند.

وب مسترها، اگر به اندازه کافی ماهر بودند، می‌توانستند برخی از قابلیت ها را ارائه دهند، و رفته رفته کاربران به

استفاده از اینترانت پایان دادند.

بسیاری از شرکت ها شروع به ارائه ابزارهایی برای کمک به وب مسترها به منظور مدیریت داده ها، برنامه ها و

اطلاعات خود کردند.

راه حل‌های پرتالی می‌توانند با مدیریت گردش کار، همکاری بین گروه های کاری و سیاست گذاری بر روی محتوای

قابل انتشار ابزاری قوی برای یک سازمان و شرکت به شمار آیند.

پرتالی که برای یک شرکت خاص طراحی شده و استقاده کنندگان آن کارمندان شرکت می‌باشند.

پرتال‌های شرکتی قابلیت‌های مختلف نسبت به بزرگی شرکت خواهد داشت.

این پورتال‌ها می‌توانندخیلی ساده و ابتدایی مانند یک وب سایت باشند و یا خیلی پیچیده و پرکاربرد برای سازمان‌ها

وشرکت‌های چند ملیتی با کاربردهای مختلف.

وب پرتال های سهام:

کارگزاری های سهام و شرکت های بورس به کاربران خود امکان خرید و فروش سهام داده و کاربر می توانداز قیمتها

مطلع شده و پرتفوی خود را تغییر دهد.

پرتال های جستجوگر (search):

این پرتال ها نتایج جستجو را از چندین موتور جستجو در یک صفحه آماده می کند. به طور مثال شما می توانید

قیمت یک محصول خاص را در فروشگاه‌های مختلف مشاهده نمایید.

پرتال های جستجوی املاک و مستقلات:

این پرتال های داده های مرتبط با مستقلات و املاک برای فروش یا اجاره را از طریق بنگاه ها جمع آوری می کند.

پرتال های مناقصه:

پرتال مناقصه دروازه ای برای تامین کنندگان دولتی است که برای ارائه محصولات و خدمات به آنها پیشنهاد می شود.

پرتال های مناقصه اجازه می دهد تا کاربران با جستجو، تغییر، ارسال، بررسی و بایگانی داده ها یک روند کامل

مناقصه آنلاین را انجام دهند.

پرتال‌های عمومی:

پرتالهای عمومی که خدماتی در سطح تمامی کاربران اینترنت خواهند داشت.

پرتال بیمه:

شرکت های بیمه با پرتال های درون سازمانی وعمومی خدماتی چون استعلام بیمه، سامانه پرداخت حق بیمه،

مشاهده واستعلام سوابق بیمه، لیست بیمه ، پرداخت اینترنتی بیمه و دیگر خدمات آنلاین بیمه را ارائه می دهند.

طراحی پورتال (پرتال) سازمانی:

یک پرتال سازمانی مجموعه ای از یک هسته قوی به همراه بسته ها و ماژول های افزودنی در قالب یک فرمول یکپارچه

را ارائه میدهد.

طراحی سایت با طراحی پرتال متفاوت است :

شرکت های طراحی سایت درکار طراحی و ساخت سایت و طراحی فروشگاه اینترنتی معمولا چالش های کمتری دارند

و بعضا با جملاتی مثل طراحی سایت ارزان و نرم افزارهای آماده سایت ساز خدمات ارائه می دهند.

طراحی یک پرتال سازمانی به مراتب مراحل و پیچیدگی های بیشتری نسبت به طراحی سایت و فروشگاه

اینترنتی دارد.

با توجه به معماری مقیاس پذیر و توسعه پذیر یک پرتال حرفه ای ، طیف وسیعی از سازمان ها از شرکت ها و

سازمان های کوچک و متوسط تا نهادها، وزارتخانه ها و سازمان های ملی می توانند از این محصول استفاده کنند.

پرتال به مثابه اتوماسیون تحت وب :

با قابلیت یکپارچه سازی با فناوری های ناهمگون در کنار پشتیبانی از معماری سرویس گرا پرتال های تحت وب

می توانند به طور کامل در نقش یک نرم افزار اتوماسیون اداری آنلاین در خدمت سازمان ها و شرکت های توسعه

یافته باشند.

نمونه برخی پرتال های خدماتی و دولتی:

پرتال شرکت برق خراسان meedc.ir

پورتال اینترنتی شرکت توزیع نیروی برق مشهد که خدمات متنوعی همچون تسویه حساب، بدهی، مشاهده قبض،

تقاضایاینترنتی انشعاب و دیگر خدمات آنلاین

پرتال شرکت بیمه دی dayins.com

بیمه دی در سال ۹۰ پرتال اینترنتی خود را بهره برداری کرد. پرتال اینترنتی بیمه دی در کنار ارائه خدمات اطلاع رسانی

برخی امکانات دیگر نظیر طبقه بندی شعب و نمایندگی های بیمه دی، محاسبه نرخ حق بیمه و استعلام نرخ بیمه،

بیمه عمر و دیگر انواع بیمه ها و تمام اطلاعات لازم برای کاربران خود را ارائه می دهد.

پرتال بیمه سینا sinainsurance.com

بیمه سینا به عنوان یکی از شرکت های مطرح خصوصی در زمینه بیمه و خدمات الکترونیک در سال ۸۹ پرتال سازمانی

خود را با نرم افزار پرتال سامان راه اندازی نمود.

خدمات الکترونیک بیمه سینا شامل پرداخت حق بیمه، خرید بیمه نامه، استعلام، صدور و همچنین لیست شعب و

نمایندگی های بیمه سینا بر روی پرتال بیمه سینا قرار گرفته است.

 

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    question