تگ Meta در HTML
تگ Meta در HTML
تگ Meta در HTML . متاتگ ها را ربات هایی مثل ربات گوگل میبینند تا بهتر و دقیقتر صفحات سایت را درک کنند،
درحالی که کاربر آنها را مستقیم مشاهده نمیکند.عناصر داخل تگ <meta> معمولا شامل description
, keywords, author, last modified و سایر متا دیتا است که در ادامه بیشتر درباره آنها صحبت خواهیم کرد.
اجزای متا دیتا میتواند توسط مرورگر (برای نمایش محتوا و بارگیری صفحه)، موتور های جستجو (کلمات کلیدی)،
و یا سایر وب سرویس ها مورد استفاده قرار گیرد.
تگ Meta در HTML
متای کلمات کلیدی – Meta Keywords :
برای تعریف کلمات کلیدی برای موتور جستجو از متا تگ Keywords استفاده میکنیم میکردیم.
چرا فعل گذشته شد؟ این یک متاتگ مهم در سئو بود ولی دیگر نیست و در گذشته بسیار از متای کی ورد ،
جهت بهبود سئوی سایت و افزایش رتبه سایت در گوگل و سایر موتورهای جستجو استفاده میشد.
برای پیاده سازی متا تگ keywords آن را در خاصیت name قرار میدهیم و تمام کلمات کلیدی را،
با استفاده از خاصیت content قرار میدهیم و آنها را با استفاده از یک کاما انگلیسی «,» از هم جدا میکنیم.
متای توضیحات – Meta Description :
توضیحات صفحه را با استفاده از description قرار میدهیم. توضیحات صفحه بخش مهمی از سئو هست،
که شما در جستجو های خود پس از عناوین با آنها رو به رو هستید.
متای توضیحات در وردپرس :
تقریبا از هر ۴ سایت ۳ سایت در دنیا با وردپرس هست، آموزش وردپرس میزفا رو امیدوارم دنبال کرده باشید.
هر کسی وردپرس داره حتما افزونه یوآست رو هم نصب کرده، شما به کمک افزونه یوآست میتونید توضیمات متا رو در وردپرس درج کنید.
کافی هست پایین نوشته هاتون برید و Edit snippet یا ویرایش اسنیپت رو بزنید و یک متن جذاب و مرتبط با اون نوشته درج کنید.
تگ Meta در HTML
تنظیم ویو پورت – viewport :
تنظیم ویو پورت برای بهینه سازی وبسایت برای نمایش در همه دستگاه ها از طریق نام Viewport امکان پذیر است.
همانطور که مشاهده کردید Viewport نیز مانند دو نمونه گذشته برای پیاده سازی باید نام viewport در خاصیت name قرار گیرد ،
و توضیحات مربوط به عرض و میزان بزرگنمایی در خاصیت content قرار گیرد.
آشنایی سئو محور با تگ Meta و انواع متا تگ ها :
خب این همه توضیحات را نوشتیم تا به مبحث مهم سئو با متا تگ ها برسیم. متا تگ ها نماینده آغازین بیشتر آموزشهای سئو هستند.
(حتی در آموزش های سئو میزفا هم اولین توضیح در رابطه با سئو داخلی و سئو تکنیکال مربوط به تگ Meta هست)
وقتی شروع به نوشتن مقاله در مورد تگ Meta کردم همش به این فکر میکردم،
چطور توضیح بدم که معنی اشتباهی که بیشتر افراد از تگ Meta در ذهنشون دارند ، یعنی استفاده برای کلمات کلیدی را از وارد ذهنتان نکنم.
بنابر این تصمیم گرفتم که در بخش نمونه ها ۳ نمونه مختلف از متا تگ را براتون مثال بزنم.
یکی از اولین مواردی که در بررسی وب سایت ها توسط موتورهای جستجو مورد ارزیابی قرار میگیرد، سوء استفاده کردن از متا تگ هاست؛
زیرا در بخش ابتدایی کد های ما در صفحه درون تگ Head قرار میگیرند؛ بنابراین خیلی مهم هست که در همین اول،
توضیح سئو متا تگ ها در نظر داشته باشید که گوگل و سایر موتور های جستجو هوش بالایی در تشخیص تقلب دارند؛
پس در زمان استفاده از این تگ و داده های آن دقت کنید. البته این نکته رو نگفتم که بترسونمتون xD در هر صورت ،
تگ متا یکی از بهترین ابزار برای شناساندن صفحه شما به موتور های جستجوگر هست.
متا تگ های خوب :
متا نوع محتوا (Content-type):
اینکه مشخص کنید از چه Charset در صفحه خودتون استفاده میکنید، خیلی مهم است و هر صفحه بلا استثنا باید این کد را داشته باشد.
عنوان (Title):
عنوان ها با تگ Meta شروع نمیشوند و خود یک تگ جداگانه دارند ، ولی از سری دادههای متا به حساب میآیند و باید حتما در صفحات وجود داشته باشند.
توضیحات متا (Meta Description):
تگ Meta در HTML
متا تگ توضیحات برای یک هدف بزرگ استفاده میشود تا صفحه شما را به صورت خلاصه ، به بازدید کنندگان نتایج موتور های جستجو (SERP) توضیح دهد. این تگ باعث افزایش رتبه شما نمیشود ولی در هر صورت برای گرفتن رتبه خیلی مهم است.
منطقه نمایش (Viewport):
در جهان موبایلی امروزی، باید برای منطقه صفحه نمایش یا Viewport اهمیت ویژه ای قائل باشید. اگر هم قائل نباشید یک ریسک بزرگ در جامعه بزرگ کاربران موبایل و تجربه آنها خواهید داشت.
تگ Meta در HTML
متا تگ های بی تفاوت (خنثی)
متا تگهای شبکه اجتماعی:
قراردادن OpenGraph و دادههای توییتر در صفحات مهم هستش ولی از سری متا تگ های لازم در هر صفحه ای نیست.
متا تگ Robots :
اجباری نیست که حتما در تمامی صفحات از متا تگ Robots استفاده کنید. در حالت کلی صفحات ما به صورت Index و Follow میباشد ،
و تنها درصورتی که میخواهیم حالات موجود را تغییر دهیم بهتر است که از این متا تگ استفاده کنیم.
متاتگ کنونیکال(Canonical):
گوگل نسبت به محتوای تکراری حساس است و اگر صفحات ما محتوای تکراری درون آنها موجود باشد،
باید حتما از این متا تگ استفاده کنیم در غیر اینصورت گوگل صفحه ما را پنالتی خواهد کرد.
اهمیت این متا تگ خیلی زیاد هستش ولی اگر از محتوای تکراری استفاده نمیکنید، میتوانید از آن استفاده نکنید.
متا تگ ربات های خاص (Googlebot) :
تگ Meta در HTML
این متا تگ برای این است که ربات های موتور های جستجوگر خاص مثل گوگل از دستورات خاصی مثل noodp یا noydir استفاده کنند.
زبان (Language) :
تنها در مواردی که قرار است وب سایتی چند زبانه و بین المللی داشته باشید ،
بهتر است که زبان اصلی را در صفحه با استفاده از این متا تگ مشخص کنید.
منطقه جغرافیایی (GEO) :
آخرین اطلاعاتی که در رابطه با این متا تگ منتشر شده است، این هست که متا تگ GEO در موتور جستجو Bing ،
پشتیبانی میشود ولی در موتور جستجوگر Google پشتیبانی نمیشود.
تگ Meta در HTML
کلمات کلیدی (Keywords) :
اره! بله! Yes! شاید باور نکردنی باشه که این همه از کلمات کلیدی در حوزه سئو حرف میزنیم،
ولی بخش کلمات کلیدی در متا تگ را گذاشتیم در بخش خنثی! خیلی وقته که دیگه متا تگ کلمه کلیدی در نتایج موتورهای جستجو تاثیری ندارد،
البته شاید در موارد خیلی کمی به شما کمک کند ولی پیشنهاد میکنم که از این متا تگ گذر کنید.
متا تگ Refresh:
یکی از راه های ضعیف انتقال که نباید استفاده شود. بهتر است که از انتقال سمت سرور ۳۰۱ به جای این متاتگ استفاده شود.
این متاتگ شاید بعضی وقتا لازم باشد اما گوگل طرفدارش نیست.
تاییده وب سایت (Site verification ) :
به طور کلی یکی از نحوه های فعالسازی و تایید وب سایت ها در موتور های جستجو این است که متا تگ SiteVerification را ،
در صفحه خود قرار دهید. اما واقعا لازم نیست که حجم صفحه خود را به خاطر تاییده وب سایت اضافه کنید.
راه جدید تاییدیه گوگل از طریق ست کردن DNS هست و همچنین امکان آپلود فایل XML در هاست نیز وجود دارد.
متا تگ های بد
تگ Meta در HTML
متا تگ نویسنده (Author) :
این تگ نام نویسنده صفحه وب را مشخص میکند، این تگ اهمیتی ندارد. دیگر این اطلاعات از طریق Schema انجام میشود.
مشاهده مجدد (Revisit After) :
این متا تگ برای ربات ها است که بعد از یک مدت زمان مشخصی دوباره برگردند، و صفحه وب را بررسی کنند. بیشتر موتور های جستجو از این متا تگ پشتیبانی نمیکنند.
کپی و رایت (Copyright):
طبق گفته گوگل، وقتی ما در فوتر وب سایتمان عنوان کپی و رایت و سال را قرار میدهیم و گوگل آن را چک میکند،
دیگر چه دلیلی دارد که یکبار دیگر در هدر وب سایت هم به آن اشاره کنیم؟
تولید کننده (Generator):
این متا تگ برنامه ای که صفحه را ایجاد کرده را مشخص میکند. مثلا اگر یک انسان سازنده صفحه است، استفاده از آن بیهوده است.
مشاوره طراحی سایت
برای دریافت راهنمایی های مربوط به طراحی و بهینه سازی سایت،
می توانید از قبل با مشاوران ما در تماس باشید .
تلفن تماس :01132256877
همراه :09129317376