Blog

تجارت الکترونیک

توسط اینترنت و شبکهدر 4 نوامبر 2020

تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک به شیوه ای از تجارت گفته می‌شود که در آن بازارهای خرید و فروش،

به صورت آنلاین صورت می‌گیرد. به این معنا که شبکه‎های اینترنتی به عنوان واسطه میان مصرف کنندگان،

و تولیدکنندگان عمل می‌کنند. فروشگاه‎های اینترنتی در حکم بنگاه‎های اقتصادی عمل می‌کنند،

و کاربران اینترنتی نیز همان خریداران و مشتریان می‌باشند. از تجارت الکترونیک می‌توان،

با عنوان «کسب و کار اینترنتی» نیز یاد کرد. در سال‎های اخیر به دلیل رشد روزافزون استفاده از اینترنت،

تجارت الکترونیک بیش از پیش کاربرد یافته است که همچون گذشته یک واژه بیگانه و نامأنوس به شمار نمی‌رود.

انواع تجارت الکترونیک :

ارتباط فروشنده با فروشنده (B2B) :

در این روش بنگاه‎ها و فروشنده‎ها به عنوان طرفین معامله به شمار می‌روند.

ارتباط فروشند و مشتریان (B2C) :

در این نوع تجارت که بسیار رایج است، ارتباط تجاری مستقیم بین فروشنده‎ها و مشتریان برقرار می‌باشد.

ارتباط مشتریان و فروشنده‎ها (C2B) :

در این نوع خریداران به کمک اینترنت محصولات شرکت‎ها را اعم از کالا و یا خدمات خریداری می‎کنند.

ارتباط مشتریان با مشتریان (C2C) :

در این شیوه ارتباط خرید و فروش میان مشتریان برقرار می‌باشد.

ارتباط بین بنگاه‌ها و سازمان‌های دولتی (B2A) :

این نوع تعاملات تجاری بین بنگاه‎های اقتصادی و شرکت‎ها می‌باشد،

که از جمله پرداخت مالیاتها و عوارض از جمله تعاملات آنها به شمار می‎رود.

ارتباط بین دولت و شهروندان (G2C) :

در این نوع تجارت  ارتباط اصلی میان دولت و توده مردم برقرار است که شامل بنگاه‌های اقتصادی،

موسسات دولتی و کلیه شهروندان می‌باشد. این شیوه تجارت در ذیل دولت الکترونیک می‌گنجد.

ارتباط بین دولت‌ها (G2G) :

در این نوع تجارت الکترونیک، ارتباط میان دولت‎ها برای برقراری روابط تجاری از قبیل صادرات و واردات می‌باشد.

کاربرد تجارت الکترونیک :

تجارت الکترونیکی در سطح وسیعی کاربرد دارد به این معنا که نه تنها شامل خرید و فروش از طریق اینترنت است؛

بلکه شامل سایر جنبه‌های فعالیت تجاری مانند تهیه لیست از کالاها، مدیریت تولید، تهیه، توزیع،

جا به جایی کالاها و همچنین خدمات پس از فروش می‌شود.

مراحل راه اندازی تجارت الکترونیک :

  • ثبت دامین
  • طراحي سایت حرفه ای
  • خرید فضای اينترنتی
  • پرداخت الکترونيکي
  • ایجاد و تأمین امنيت وب سايت برای مشتریان
  • بازاريابي، تبلیغات و جذب مشتریان

مزایای تجارت الکترونیک :

  • قابلیت کاهش قیمت محصولات
  • جهانی شدن فعالیت شرکت‎ها
  • افزایش تعداد مشتریان از طریق بازاریابی
  • امکان خرید بصورت آنلاین و در هر ساعت از شبانه روز
  • گسترش فعالیت‎های شرکت در سطح ملی و بین‌المللی
  • امکان مقایسه سریع و به موقع قیمت محصولات توسط مشتریان
  • تسهیل حمل و نقل عمومی و کاهش هزینه‎های ارتباط از راه دور
  • دسترسی مشتریان به اطلاعات مربوط و مفصل در عرض چند ثانیه
  • کمک به شرکت‎های کوچک برای مقابله و رقابت با شرکت‎های بزرگ
  • امکان استفاده مردم در  سراسر دنیا اعم از کشورهای صنعتی و در حال توسعه و مناطق روستایی و دورافتاده

 

معايب تجارت الکترونيک :

  • کاهش ميزان توليد
  • تأثير ناشناخته آن بر روابط اجتماعي انسان
  • کاهش توليد شرکت‌هاي ورشکسته
  • اينترنت به عنوان يک شبکه فاقد سياست‌گذارى و بدون ‎مالک
  • از بین رفتن بخش وسیعی از مشتریان با واگذارى بخش عمده‌اى از بازارهاى صادراتى به رقباى خارجي
  • مسلط شدن مديريت و سرمايه گذاران خارجى با حداقل بها بر مراکز تولیدی داخلی

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    question