Blog

تأثیر روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت

توسط طراحی سایتدر 2 نوامبر 2020

تاثیر روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت

تأثیر روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت .روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت بسیارمهم است.

در این مقاله علل تاثیر روانشناسی رنگ ها در طراحیوب سایت ها،

نحوه تاثیرگذاری آن و در نهایت چگونگی کنترل روانشناسی رنگ ها در طراحی وب سایت را بررسی

خواهیم کرد. تحقیقات نشان داده است که تنها یک دهم ثانیه طول می کشد در مورد شخصی قضاوت بصری داشته

باشیم یا به عبارتی از وی تاثیر بگیریم و این مورد در مورد وب سایت ها نیز حاکم است.

طبق تحقیقاتی که شرکت گوگل در سال ۲۰۱۲ در رابطه با روانشناسی رنگ ها، با عنوان ” نقش پیچیدگی بصری و

نمونه سازی های اولیه در رابطه با برداشت های اولیه از وب سایت ها (تلاش برای یافتن اصول زیبایی شناسی)”

انجام داده است، ثابت شده است که تنها کمتر از ۵۰ میلی میلی ثانیه نیاز است تا کاربراز وب سایت شماتاثیر بگیرد.

یا به عبارتی در وب سایت شما باقی بماند یا آن را ترک کند.

لذا روانشناسی رنگ ها در طراحی وب سایت نیز اهمیت پیدا می کند.

از معنای روانشناسی رنگ، تا روانشناسی رنگ ها در طراحی وب سایت

ذهن انسان تاثیربسیار زیادی در روانشناسی رنگ ها دارد. درحقیقت گرچه ماتمایل داریم ،

رنگ ها را به عنوان یکساختار مادی تجسم کنیم؛ اما تاثیر آنها یک امر روانشناسی میباشد.

تحقیقات نشان می دهد درک مااز رنگ هابسیار بیشتر از آنکه توسط چشم ما کنترل شود،

توسط ذهن ما کنترل می شود.رابطه بین رنگ ها و ذهن انسان بسیار پیچیده است.

نه تنها رنگ ها در ذهن درک می شوند، بلکه بر روان ما نیزتاثیر می گذارد.کارشناسان ادعا می کنند،

که افرادبه طور ناخود آگاه رنگ های خاصی را با پیام های خاص اجتماعییا فرهنگی مرتبط می کنند.

لذا می توان گفت که روانشناسی رنگ ها در طراحی وب سایت بیشتر یک فرایند وانشناسی است.

در یک مطالعه که ژورنال تحقیقات تجاری انجام داده است نشان می دهد که ۱۵درصد مشتریان تمایل دارند،

بیشتراز فروشگاه هایی خریداری کنندکه دارای رنگ آبی هستندتا فروشگاه هایی که دارای رنگ نارنجی هستند.

تاثیرات روانشناسی رنگ ها :

روانشناسی رنگ ها و تاثیر آنها وابسته به گزاره های علمی، روانشناسی و فرهنگ افراد وابسته است.

در واقع چگونگی واکنش ما به رنگ ها، هم توسط ویژگی های مشترک با مردم جهان و هم پیشینه فرهنگی مامشخص می شود.

محققان عقیده دارند ارتباط افراد با رنگ ها تا حدودی وابسته به شیوه تکامل و زندگی آنها است.

به عنوان مثال تعدادکمی از افراد به دلیل ارتباط با محصولات پوسیده، قهوه ای را به عنوان رنگ موردعلاقه انتخاب می کنند.

همانطور که گفته شد تاثیر رنگ با احساساتی که از آنها می گیریم و رویداد های زندگی متفاوت است.

پس فرهنگ نیز بر آن تاثیر بسیار زیادی دارد.

به عنوان مثال در دنیای غرب عروس ها لباس سفید می پوشند و عزاداران لباس سیاه به تن دارند؛

در حالی که در آفریقای جنوبی رنگ عزاداری رنگ قرمز است، در هندوستان نیز عروس لباسی رنگارنگ

و روشن به تن دارد، در نتیجه در کنار مطالعه روانشناسی رنگ ها در طراحی وب سایت بایستی

مطالعات خود را در مورد آداب و فرهنگ مخاطبان خود افزایش دهید.

معنای رنگ ها :

طبق تحقیقاتی که در غرب انجام شده، با در نظر گرفتن ویژگی های همگانی مردم جهان و فرهنگ غرب،

رنگ هایاصلی با ایده ها و احساسات زیر در ارتباط هستند.

لذا سعی کنید حسی را که از هر رنگ ساطع می شود بدانید و در به این صورت ،

از روانشناسی رنگ ها در طراحیوب سایت خود به بهترین نحو استفاده کنید.

قرمز

رنگ قرمز نشان از شادی، انرژی و اشتیاق دارد. همچنین در فرهنگ غرب بیانگر عشق نیز می باشد.

گاهی رنگ قرمز می تواند پرخاشگری و عصبانیت را با خود داشته باشد.

سبز

از آنجا که رنگ سبز، رنگ زندگی و طبیعت است؛ احساسات مثبتی را در آدمی ایجاد می کند مانند آرامش و امید.

همچنین نماد سخاوتمندی، امنیت، هماهنگی و رشد است.

زرد

رنگ زرد، رنگ خورشید است. نشاط و شادی را القا می کند و نماد دوستی، گشودگی و آزادی می باشد.

رنگ زرد می تواند بر روی خلق و خوی لحظه ای فرد تاثیر بگذارد.

آبی

آبی رنگی خنک و آرامش بخش است. رنگ آسمان و آب است. با خود پیام آرامش، اعتماد و امنیت را به همراه دارد.

مشکی

نمایانگر حس اقتدار، قدرت و ثبات است. غالبا نمادی از هوشمندی نیز است، اما استفاده زیاد از آن توصیه نمی شود.

سفید

حس پاکی و امنیت را منتقل می کند. برای القا حس بی طرفی و عدم تفاوت نیز می توان از آن استفاده کرد.

رنگ سفید می تواند آغازگر قوه خلاقیت باشد زیرا که حالتی بدون تنالیته و تمیز دارد.

بکارگیری روانشناسی تاثیر رنگ ها :

هنگام طراحی وب سایت، استفاده از قالب ها و عناصر زیبا سازی، بدون شک عناصر اصلی طراحی هستند.

اما زیبا سازی و دسترسی های آسان در وب سایت برای دستیابی به نتیجه ای ایده آل و کیفیتی درجه یک،

کافی نیست. در حقیقت رمز موفقیت شما بکارگیری روانشناسی تاثیر رنگ ها در طراحی وب سایت خود می باشد.

در حالت کلی وب سایت ها هم شامل رنگ های خنثی هستند و هم رنگ های اصلی را شامل می شوند.

روانشناسی تاثیر رنگ ها به این صورت است که، اغلب رنگ های خنثی مانند سیاه، سفید و خاکستری،

معمولا برای پس زمینه استفاده می شوند.درحالی که رنگ های روشن تر برای جزئیات و سایر عناصر،

در پس زمینهاستفاده می شود.در طراحی مدرن به صورتی که روانشناسی تاثیر رنگ ها رعایت شود،

رنگ های خنثی بر دیگر رنگ ها قالب هستند.به عبارتی فضای بیشتری را شامل می شوند.

عملکرد استفاده از این رنگ های به این صورت است که ذهن خواننده را به استراحت دعوت می کند و این فرصت را

به آنها می دهد که محتویات وب سایت را هضم و اولویت بندی کنند.

علاوه بر این رنگ های خنثی در طراحی ها مرسوم هستند و جلوه ای مینیمال به وب سایت می بخشد.

اگر در مبحث روانشناسی رنگ ها به استفاده از رنگ های گرم مانند قرمز، زرد و نارنجی علاقه دارید،باید بدانید این

رنگ ها، رنگ های قوی ای هستند و برای جلب توجه ناظر بر روی یک مطلب خاص بسیار کاربردی می باشند.

 

روانشناسی تاثیر رنگ ها و کد گذاری ذهن مخاطب :

ذهن کاربران به صورت خود آگاه یا ناخودآگاه تحت تاثیر رنگ آمیزی مورد استفاده در یک صفحه خاص قرار می گیرد،

و غالبا مطابق احساسی که به یک رنگ خاص دارد عمل می کند. شما می توانید از روانشناسی رنگ ها استفاده کرده ،

و ذهن مخاطب را کد گذاری کنید. برای مثال تغییر رنگ دکمه “ارتباط با ما” در وب سایت شما،

می تواند باعثرشد میزان مشتریانی باشد که با شما تماس می گیرند.

عواملی که در کارایی یک دکمه در وب سایت شما (لینک) اثرگذار است ۵ عنصر هستند،

که باید با هماهنگی وطراحی درست در وب سایت قرار داشته باشند.این پنج عنصر عبارتند از:

فرم، اندازه، محتوا، محل جایگذاری و رنگ. هر پنج عنصر در میزان خروجی لینک شما اثر گذارهستند.

لذاسعی کنید علاوه بر توجه به روانشناسی رنگ ها درطراحی وب سایت خود، با سایر آیتم ها نیز توجه کنید.

با این حال تحقیقات نشان داده است که رنگ نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت. در یک مطالعه موردی که توسط

مکسی میسر Maxymiser انجام شده است، در یک شرکت تنها با تغییر رنگ لینک پرداخت در وب سایت در آن شرکت،

میزان مشتریانی که پرداخت داشته اند ۱۱ درصد رشد داشته است.

روانشناسی تاثیر رنگ ها و افزایش فروش :

محققان ادعا می کنند که رنگ های گرم روشن مانند قرمز، نارنجی و زرد بیشترین میزان بازدهی در لینک ها را دارند.

سبز نیز گزینه بسیار مناسبی است. زیرا برای اکثر افراد تداعی گر چراغ سبز می باشد و افراد این گمان را دارند،

که در حال انجام کار درستی هستند؛ لذا بر روی لینک کلیک می کنند. در مقابل رنگ های تیره مانند سیاه،

خاکستریتیره و قهوه ای میزان بازدهی بسیار کمتری را دارند.

جمع بندی  :

در پایان می توان گفت که بکارگیری روانشناسی تاثیر رنگ ها، در برانگیختگی احساسی کاربران، یک گام اساسی

در رشد فرایند طراحی یک وب سایت موفق است. مطالب مربوط به روانشناسی رنگ ها در طراحی وب سایت هم

می تواند به طراح ها و هم به کارآفرینان عرصه دیجیتال کمک کند تا از همان ابتدای فرایند طراحی، بهترین تصمیمات

را جهت بهینه سازی و کارآمدی بهتر بگیرند.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    question