بازاریابی رسانههای اجتماعی یا SMM چیست؟
بازاریابی رسانههای اجتماعی | حجم زیاد مخاطبین، افزایش ترافیک، بهبود سئو، برندسازی و ارتباط آسان با مخاطبان و … ازجمله مزایای حضور در شبکههای اجتماعی است.
پس از مشخص کردن هدف، ایجاد پروفایل در رسانه های اجتماعی، برنامه ریزی استراتژی، تولید محتوای مناسب و جذب مخاطب که همگی مراحل حضور در شبکههای اجتماعی هستند، میتوان به مارکتینگ در این شبکهها پرداخت. مراحل حضور و مارکتینگ مجزا از یکدیگر نیستند و بر یکدیگر تأثیرگذارند. در ادامه مطلب، مراحل، مزایا و معایب SMM، KPIهای مؤثر، روشهای و ابزارهای SMM را توضیح خواهیم داد.
بازاریابی رسانههای اجتماعی یا SMM چیست؟
SMM که مخفف عبارت Social Media Marketing که به معنای بازاریابی رسانههای اجتماعی است، یکی از روشهای دیجیتال مارکتینگ محسوب میشود. در صورت بازاریابی مناسب در این شبکهها، میتوانید حجم زیادی از مخاطبان را جذب کرده و به کسبوکار خود رونق ببخشید. با توجه به فعالیت بخش زیادی از جامعه در پلتفرمهای اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام، توئیتر و … حضور و بازاریابی در رسانه های اجتماعی، تقریباً برای هر کسبوکاری مفید واقع خواهد شد؛ اما باید در نظر داشته باشید که SMM یک کانال فروش مستقیم نیست و تنها ابزاری است برای کمک به فروش بیشتر، در واقع فروش را مستقیماً انجام نمیدهد و نیاز به زمان دارد؛ بنابراین، پیش از استفاده از این روش باید اهداف و نیازهای خود را بررسی کرده و سپس تصمیم بگیرید.
بازاریابی رسانههای اجتماعی
آیا به بازاریابی رسانههای اجتماعی یا SMM نیاز است؟
بازاریابی رسانههای اجتماعی | هزینه مارکتینگ در رسانههای اجتماعی نسبت به سایر روشهای دیجیتال مارکتینگ بالاتر است؛ درنتیجه در ابتدا باید بررسی کنید که آیا واقعاً به SMM نیاز دارید؟ با وجود حجم بالای مخاطبان در شبکههای اجتماعی مختلف، تمامی کسبوکارها از بازاریابی در رسانههای اجتماعی بهره نمیبرند، اما در کسبوکار خود موفق هستند. ابتدا باید انتظار خود از SMM را برای کسبوکارتان مشخص کنید. و سپس از آن استفاده کنید. به صورت کلی میتوان گفت که کسبوکارهای زیر به استراتژی SMM نیاز دارند:
-
- برندهای معروف
- محصولات مربوط به ورزش، سلامت و زیبایی
- محصولات مربوط به کودکان
- کالاهای لوکس
- فروشگاههای بزرگ آنلاین
- و کسانی که قصد سرمایهگذاری زیادی در تبلیغات دارند.
پیشنیازهای اجرای SMM
پس از پی بردن به این که قطعاً به روش SMM نیاز دارید، باید از توانایی اجرای این روش نیز اطمینان حاصل کنید. برای این موضوع، باید به سه عامل وبسایت، بودجه و آنالیتیکس توجه کنید. منظور از آنالیتیکس داشتن یک ابزار تحلیلی برای رصد نتایج کمپینها است. و در ادامه منظور از دو مورد دیگر را توضیح دادهایم:
افزایش ترافیک وبسایت
بدیهی است که SMM از طریق هدایت کاربران به وبسایت، باعث بالارفتن ترافیک وبسایت میشود. و این وبسایت باید آمادگی پاسخگویی به نیازهای مخاطبان را داشته باشد. و در واقع ترافیک را به خریدار تبدیل کند. برای این منظور، راه ارتباطی در وبسایت قرار داشته باشد، مشتریان به راحتی خرید کنند، قیمتها را چک کنند، سفارش دهند یا تماس بگیرند. در صورتی که چنین امکاناتی در وبسایت شما وجود ندارد، باید پیش از هزینه کردن برای SMM، وبسایت خود را به گونهای که برای خدمترسانی به مشتریان مناسب باشد، دوباره طراحی کنید.
میزان بودجه موردنیاز برای حضور در شبکههای اجتماعی
پیش از اجرای SMM یا بازاریابی در رسانههای اجتماعی، باید میزان بودجهای که برای این کار در نظر گرفتهاید را مشخص کنید. به خاطر داشته باشید که حضور و فعالیت در شبکههای اجتماعی و ترک ناگهانی آنها کاری غیرحرفهای است. و باعث خراب شدن اعتبار شما خواهد شد. مخاطبان در چند ماه نخست، تنها با رسانههای شما درگیر میشوند و نمیتوان از همان ابتدا انتظار سود زیاد داشت. سؤالی که پیش میآید این است که چقدر هزینه کنید تا SMM بازدهی خوبی برای شما داشته باشد؟ پاسخ به این سؤال برای هر کسبوکاری متفاوت است، اما به طورکلی پیشنهاد میشود که 25 درصد از کل هزینهای که برای تبلیغات و سئو در نظر گرفتهاید را برای SMM خرج کنید.
مرحله حضور و بازاریابی
در ادامه، مراحل انجام SMM را توضیح دادهایم. چهار مرحله نخست در جهت حضور در شبکههای اجتماعی و سه مرحله آخر برای اجرای بازاریابی در این شبکهها مطرح شده است. باید به این نکته توجه داشته باشید که تمامی این مراحل به یکدیگر وابسته هستند. با این وجود، ممکن است بعضی کسبوکارها در شبکههای اجتماعی حضور نداشته باشند، اما قصد تبلیغ در این شبکهها را داشته باشند.
به عنوان مثال، صاحب یک برند لباس ممکن است. حساب کاربری اینستاگرام نداشته باشد، اما به دلیل حجم بالای کاربران این پلتفرم اجتماعی، قصد تبلیغ و نمایش کسبوکار خود در اینستاگرام را داشته باشد. و از این طریق کاربران اینستاگرام را به بازدید از وبسایت خود هدایت کند و ترافیک وبسایت خود را افزایش دهد. یا اینکه یک توسعهدهنده بازی، ممکن است. به کانال تلگرامی برای کاربران خود نیاز نداشته باشد، اما برای تبلیغ بازی، جذب مخاطبان ایرانی بیشتر و به دست آوردن نصب بیشتر از طریق تبلیغ در تلگرام که دارای محبوبیت زیادی نزد ایرانیان است، استفاده کند. مراحل حضور و مارکتینگ در شبکههای اجتماعی را میتوان به صورت خلاصه به شکل زیر بیان کرد:
1- عضویت در شبکههای اجتماعی
با توجه به اهداف کسبوکارتان، پلتفرم مورد نظر خود را انتخاب و در آن عضو شده و یک حساب کاربری برای کسبوکارتان بازکنید. قبل از برنامهریزی و اجرای استراتژی، ابتدا به نکات زیر توجه کنید:
- هدف از حضور در شبکههای اجتماعی چیست؟
- برای عضویت در شبکههای اجتماعی، چه چیزهایی نیاز است؟
- آیا شبکههای اجتماعی شما از لحاظ محتوا، عکس، طراحی، URL و … بهینه شده است؟
- کدام شبکه در حال حاضر برای شما مفیدتر است؟
- پروفایل شما در مقایسه با پروفایل رقبا چگونه است؟
بازاریابی رسانههای اجتماعی
2- مشخص کردن مشتری ایدهآل
در این مورد هرچه مشتری نهایی را دقیقتر توصیف کنید، بهتر خواهد بود. به عنوان مثال، اگر مخاطبان هدف شما والدین ساکن تهران باشد، هدفمندی خوبی است، اما اگر بتوانید جزئیات بیشتری مانند سن و سطح درآمد را نیز بهعنوان معیارهای انتخاب خود قرار دهید. به کسبوکار شما کمک شایانی خواهد کرد. در صورت انتخاب مخاطبین هدف اشتباه، مارکتینگ با شکست مواجه خواهد شد. برای یک انتخاب صحیح و مناسب ابتدا معیارهای زیر را در مورد افراد بررسی کنید:
- سن
- محل سکونت
- عنوان شغلی
- درآمد
- بیشترین شبکههای اجتماعی مورداستفاده
3- مشخص کردن موقعیت در شبکه اجتماعی
پس از ایجاد حساب کاربری در شبکههای اجتماعی، باید موقعیت حضور خود در این شبکهها را به گونهای تثبیت کنید. که نشاندهنده قصدتان از این حضور و منعکسکننده برند شما باشد. برای این کار، مشتریان ایده آل خود را نیز در نظر بگیرید. در صورت مشخص نکردن هدف حضور در شبکههای اجتماعی و انتشار پستهای عمومی به صورت رندوم و بیهدف، این استراتژی با شکست مواجه خواهد شد؛ زیرا مردم همیشه افراد متخصص در یک حوزه را دنبال میکنند نه افرادی که به صورت عمومی فعالیت میکنند.
واژه نامه دیجیتال مارکتینگ (از A تا Z) را در کالج تپسل بخوانید.
4- ایجاد و تنظیم محتوای درگیر کننده
متأسفانه، بسیاری از کسبوکارها مستقیماً و بدون انجام مراحل قبل، اقدام به اجرای این مرحله میکنند. با در دست داشتن اطلاعاتی نظیر مشتریان ایدهآل و هدف از حضور برای این مشتریان، ایجاد محتوای مربوطه آسان به نظر میآید.
انواع محتوا در شبکه های اجتماعی
- تصویر
- ویدئو
- پستهای وبلاگ
- اخبار شرکت
- اینفوگرافیک
- کتابها یا eBook
- مصاحبهها
بازاریابی رسانههای اجتماعی | محتوا اشکال مختلفی دارد، اما شما باید از محتوایی استفاده کنید که هم راستا با اهداف مشخص شده. برای مشتریان ایدهآل و مهارتهای شما باشد. در نظر گرفتن محتوای باکیفیت، جذاب و مرتبط باید در اولویت قرار گیرد. به منظور مشخص شدن زمان، فرکانس و موضوعات پست کردن هر محتوا، پیشنهاد میشود که یک تقویم محتوا ایجاد کرده و طبق آن عمل کنید. همواره کیفیت محتوا را نسبت به کمیت آن در اولویت قرار دهید.
مشاوره طراحی سایت
برای دریافت راهنمایی های مربوط به طراحی و بهینه سازی سایت،
می توانید از قبل با مشاوران ما در تماس باشید .