Blog

اصول بازاریابی شبکات اجتماعی چیست؟(ssm)

توسط آموزش, کسب و کاردر ۲۰ مرداد ۱۴۰۰

سرفصل های مطلب

اصول بازاریابی شبکات اجتماعی

– یک برنامه استراتژیک و اجرایی برای هریک از شبکه‌های اجتماعی تعریف کنید

اصول بازاریابی شبکات اجتماعی | شاید از نظر شما تاکید مکرر بر اهمیت استراتژی و برنامه‌ریزی بی‌فایده باشد اما واقعیت آن است. که هر کسب‌وکاری باید بداند که چه اهدافی دارد و محدودیت‌های منابع پیش رویش چیست. تا بتواند بهترین تصمیم را اتخاذ کند.

اینکه خود را بدون هیچ هدف مشخصی در بازی شبکه‌های اجتماعی غرق کنید تا صرفاً مشغول باشید، کار صحیحی نیست. در واقع شما باید بتوانید به این سؤالات پاسخ بدهید: چرا کسب‌وکار شما از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند. ( این دلیل که “چون همه استفاده می‌کنند”، پاسخ مناسبی نیست)، چرا کسب‌وکار شما از یک شبکه خاص مثل فیسبوک یا پینترست استفاده می‌کند؟ می‌خواهید چه نوع محتوایی را منتشر کنید؟

در واقع استراتژی می‌تواند به تمامی این سؤالات پاسخ دهد. داشتن استراتژی و برنامه اجرایی زمان‌بندی شده می‌تواند تا حد زیادی وظایف شما را ساده کرده. و شانس شما را برای دستیابی سریع‌تر و ارزان‌تر به اهدف، افزایش دهد.

– در شبکه‌های اجتماعی که مخاطبینتان در آن فعال هستند، حضور داشته باشید

امروزه حضور در شبکات اجتماعی معروف اهمیت چندانی ندارد. بلکه باید سعی کنید شبکه‌هایی را که مخاطبین‌تان در آن فعال هستند. شناسایی کرده و تمرکز خود را به آن‌ها معطوف کنید. یکی از اصول بازاریابی شبکه های اجتماعی توجه به جامعه مخاطبین در هر کانال است. حتی اگر مخاطبینتان به شبکه جدیدی گرایش پیدا کردند که شناخت زیادی از آن نداشتید، شما هم باید در آن حاضر شده و فعالیت داشته باشید.

– حساب کاربری و پست‌های خود در شبکه‌های اجتماعی را بهبود دهید

اصول بازاریابی شبکه های اجتماعی اشتراک زیادی با اصول بازاریابی در کانال‌های دیگر دارند، برای مثال شما باید از اصول سئو نیز تبعیت کنید، اما چگونه؟

برای پست‌های خود در شبکه‌های مجازی از کلمات کلیدی رایج استفاده کنید، کلمات مرتبطی که مخاطبین شما برای جستجو استفاده می‌کنند. این تاکتیک محتوای شما را قابل جستجو کرده و مخاطبین به راحتی می‌توانند پست‌های شما را پیدا کنند. با این کار به خودتان لطف کرده و کار موتورهای جستجو را نیز ساده‌تر می‌کنید.

اصول بازاریابی شبکات اجتماعی

 اصول بازاریابی شبکات اجتماعی

در شبکه‌های اجتماعی که انتخاب می‌کنید، حضور پررنگ داشته باشید و به صورت مداوم پست بگذارید

سخت کار کن، هوشمندانه کار کن، مداوم کار کن. این اصطلاح وصف کاملی از فعالیت‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است. اینکه هر از گاهی در پینترست چیزی را پین کنید. یا در توئیتر، توئیت کنید معادل این است. که هیچ کاری انجام ندادید. اگر می‌خواهید از فعالیت خود در شبکه‌های مجازی نتیجه بگیرید، ترافیک خود را افزایش دهید، فالوئرهای بیشتری جذب کنید و … میبایست به طور مداوم چند بار در روز پست بگذارید. حضور دائمی در مقابل مخاطبین یکی از مهم‌ترین اصول بازاریابی شبکه های اجتماعی است، در غیر این صورت توجه آنان را از دست خواهید داد.

– پست‌های خود را بر مبنای شخصیت خریداران خود تعریف کنید

اصول بازاریابی شبکات اجتماعی | مخاطبین شما از بخش‌های مختلف جامعه هستند و ویژگی‌های شخصیتی متفاوتی دارند. اگر در میان مشتریان خود مشاور، بلاگر و شرکت‌های کوچک دارید، واضح است که هر کدام تمایلات و سلایق مختلفی دارند. و جذب محتوای متفاوتی خواهند شد. تاکتیک خوبی که برای افزایش تعامل در شبکه‌های اجتماعی می‌توان داشت. یکی از اصول بازاریابی شبکه های اجتماعی این است که مخاطبین خود را بر مبنای سن، جنسیت، علاقه‌مندی‌ها و دامنه فعالیت‌هایشان تقسیم‌بندی کنید و به هر یک محتوای مخصوص خود را نشان دهید.

اصول بازاریابی شبکات اجتماعی

– فقط با کیفیت‌ترین محتواها را پست کرده و به اشتراک بگذارید

حتی اگر تعداد محتوایی که به اشتراک گذاشته می‌شود، اهمیت داشته باشد، بازهم کیفیت آن از اهمیت بالایی برخوردار است. مخاطبان تنها پستی را که جالب و ارزشمند بدانند به اشتراک می‌گذارند، توئیت یا پین می‌کنند. در واقع در درجه اول مخاطبان قدردان محتوایی هستند که از نظرشان ارزشمند باشد. تنها محتوایی را به اشتراک بگذارید که بیشترین ارزش را ایجاد کند، نه هر محتوایی که تولید کردید.

– پاسخگوی مخاطبانتان بوده و با آنان در تعامل باشید

اصول بازاریابی شبکه های اجتماعی | برای موفقیت در بازاریابی شبکه های اجتماعی اینکه فقط محتوای خود را به اشتراک بگذارید کافی نیست. و همانطور که از اسم شبکه‌های اجتماعی پیداست، باید اجتماعی بوده و با مخاطبین خود تعامل داشته باشید. بدین صورت شما شانس این را دارید. که با مشتریان خود صحبت کنید و از نقطه نظراتشان آگاه شوید، همچنین می‌توانید. از مشکلاتی که آنان با محصول یا خدماتتان دارند. آشنا شوید و برای برطرف کردن آن تلاش کنید، بدین منظور مخاطبان خود را به ارتباط دو طرفه تشویق کنید مثلا سوال بپرسید و آنان را دعوت به پاسخ‌گویی کنید

– از جلوه‌های بصری جذاب استفاده کنید

یک تصویر بهتر از ۱۰۰۰ نوشته است. طبق تحقیقات انجام شده ۸۰ درصد از کارشناسان بازاریابی از محتوای تصویری در شبکه‌های اجتماعی خود استفاده می‌کنند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۲۱ سهم ویدئو از ترافیک اینترنت جهانی ۸۲% خواهد بود.

شکی نیست که محتوای بصری و تصاویر در شبکه‌های مجازی قدرت زیادی دارد و پینترست به عنوان یک موتور جستجوی بصری گواهی بر این مدعاست. پینترست و اینستاگرام به واسطه محتوای بصری خود به بالاترین نرخ مشارکت دست یافته‌اند.

به واسطه فناوری و انواع اپلیکیشن‌های کاربر پسندی مثل ادوبی اسپارک و پیک مانکی، انفجاری از جلوه‌های بصری با کیفیت رخ داد.

– شبکه‌های اجتماعی خود را مورد ارزیابی قرار دهید

اصول بازاریابی شبکه های اجتماعی | تست A/B، روشی برای ارزیابی لندینگ‌پیج‌ها است. این روش در ارزیابی شبکه‌های اجتماعی نیز اهمیت بسیاری دارد. بدین منظور باید برنامه زمان‌بندی شده مشخصی برای هر محتوایی که تولید می‌شود. تعریف شده باشد که طبق آن بتوان عملکرد صفحات را هم مورد بررسی قرار داد. به طور کلی، اگر محتوای شما توجه زیادی را به خود جلب نکند، دو دلیل عمده می‌تواند داشته باشد: اول اینکه عنوان آن به اندازه کافی جذاب نبوده و دوم آنکه محتوا، کیفیت لازم را نداشته است.

– با استفاده از ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی، کارایی خود را بهبود دهید

انتشار محتوا و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، حضور در توئیتر، پینترست، فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین و پست گذاشتن در این پلتفرم‌ها چند بار در روز می‌تواند زمان زیادی را به خود اختصاص دهد. برای بهبود کارایی عملکرد در این حوزه دو راه وجود دارد: نخست اینکه بازاریابی شبکه های اجتماعی را برون‌سپاری کنید، دومین راه استفاده از ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی است.

اگر به دنبال تمرکز بر هسته مرکزی کسب‌وکار خود هستید و توانایی لازم برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی خود را ندارید، برون‌سپاری میتواند راه مناسبی باشد. این راه همچون تمامی انتخابهای پیش رو، مزایا و معایب خاص خود را دارد.

دومین راه استفاده از اپلیکیشن‌های مدیریت شبکه‌های اجتماعی است. امروزه چندین اپلیکشین در این زمینه فعال هستند که توانایی لازم برای انتشار چند محتوا در چند شبکه را به طور همزمان، بر مبنای برنامه زمان‌بندی تعریف‌شده، دارند و می‌توانند وضعیت شبکه‌ها را تحلیل کنند.

اصول بازاریابی شبکات اجتماعی

اصول بازاریابی شبکات اجتماعی

– از استراتژی فالو کردن استفاده کنید

از آنجایی که به دنبال جذب فالوئرهای بیشتر هستید. می‌توانید از تاکتیک فالو کردن افراد مرتبط و علاقه‌مند به موضوع مد نظر کسب و کار خود، استفاده کنید. کاربرانی که در صنایع وابسته به شما فعالند، شناسایی و فالو کنید، برای این کار می‌توانید. از کلمات کلیدی و هشتگ‌ها استفاده کنید.

اما توجه کنید که الگوریتم جدید اینستاگرام برای پیدا کردن ربات‌های فلو کننده تعداد مجاز تغییرات تعداد فلو و آنفالو‌های شما را به 50 عدد در ساعت محدود می‌کند. و اگر بیشتر از این میزان باشد ممکن است تا به شما اخطار دهد، قابلیت فالو و آنفالو کردن. و حتی پست جدید را از شما بگیرد.  یا حتی در مواقعی ممکن است تا پیج شما را به صورت کامل Suspend کند و ببندد.

– قدرت نفوذ خود را با انتشار محتوای معتبر افزایش دهید

اصول بازاریابی شبکات اجتماعی | بهترین تاکتیک این نیست که فقط محتوای خود را برای جذب مخاطب بیشتر منتشر کنید. بلکه برای افزایش قدرت و نفوذ خود میان فالوئرهایتان و تبدیل شدن به یک منبع موثق، می‌توانید. محتوای تولیدشده توسط منابع معتبر را در صفحه خود بازنشر دهید.

 

طراحی و ساخت سایت بابل

مشاوره طراحی سایت

برای دریافت راهنمایی های مربوط به طراحی و بهینه سازی سایت،

می توانید از قبل با مشاوران ما در تماس باشید .

تلفن تماس :01132256877

همراه :09129317376

    سبد خرید
    question